Vision
Det er skolens vision at blive og forblive en skole fri for mobning. Skolen tolererer ikke mobning. Vi opfatter mobning som et overgreb. At undgå mobning kræver en fælles indsats. Derfor prioriteres det højt på skolen, at elever, forældre og ansatte løbende er fælles om arbejdet med at forebygge og bekæmpe mobning. Skolens arbejde med at nedbringe mobning tager udgangspunkt i skolens værdigrundlag, hvor tryghed, respekt, samarbejde og forskellighed er de bærende værdier.
Hvad er mobning?
Der findes forskellige måder at definere mobning på. Vi taler på Tofthøjskolen om mobning, når en person gentagne gange over en vis periode bliver udsat for fysisk eller psykisk vold fra én eller flere personer. Den psykiske vold indbefatter udelukkelse fra gruppen. Så mobning er i høj grad også et fænomen, der handler om gruppen og vores måde at skabe og opretholde trygge fællesskaber. Bekæmpelse af mobning handler om mere end en mobber og et offer. Det handler også om tilskuere og medløbere og om at sige aktivt fra på de rigtige tidspunkter.
Forebyggende indsatser
På skolen
Alle voksne siger fra ved dårlig opførsel, nedladende kommentarer og bevidst udelukkelse. Alle voksne er til stadighed opmærksomme på de forskellige former, hvorunder mobning kan finde sted.
Allerede når der konstateres smådrillerier, er vi opmærksomme på, at det ikke udvikler sig til mobning. Det er legalt at sige fra - også over for smådrillerier. Samarbejde blandt elever samt gensidig støtte og hjælp prioriteres højt i det daglige arbejde.
Der gennemføres årligt trivselsundersøgelse blandt eleverne. Trivselsundersøgelsen behandles i de enkelte klasser og i skolens tre afdelinger.
Klasserne laver ved skoleårets start klasseregler for god opførsel.
I klassesammenhæng kan der desuden arbejdes med forskellige øvelser og materialer, som forebygger mobning. Til dette arbejde kan klassens lærere hente hjælp, vejledning og støtte fra skolens trivselspersoner. Materialebank i forhold til trivselsarbejde i klassen kan findes her.
Alle skolens elever undervises på relevante steder i skoleforløbet i gode regler for opførsel på nettet (netetik). Der tages udgangspunkt i materialet Dit Liv På Nettet, som er udviklet i et samarbejde mellem Aalborg Skoleforvaltning og Center For Digital Pædagogik. Forløb om netetik ligger som minimum på 2., 4., 6. og 8. årgang.
I forbindelse med skole/hjem samtalerne drøftes elevernes trivsel.
Tofthøjskolen arbejder med konceptet Den Gode Klasse, som er en måde at arbejde aktivt med klassens læringsmiljø og elevernes relationer, med relationerne mellem forældrene i klassen og dermed også med mulighederne for at begrænse og eventuelt bekæmpe mobning. Den Gode Klasse introduceres hvert år til forældrene i de nye børnehaveklasser.
I hjemmet
Det er af stor betydning for bekæmpelsen af mobning, at der i hjemmet tales pænt om klassekammerater og andre forældre. Det er vigtigt, at man i forbindelse med fødselsdage og andre festlige begivenheder inviterer enten hele klassen eller kun piger/kun drenge. Samtidig er det en god idé at prioritere en indbydelse højt.
Det er afgørende, at hjemmet støtter op om skolens arbejde med elevernes sociale relationer. Ligeledes forventes det, at hjemmet bidrager til socialisering i forhold til sociale medier, deling af billeder mm og støtter op om skolens arbejde hermed.
Skulle det alligevel ske…
Hvis der forekommer mobning, er lærere og pædagoger på skolen forpligtede på at gribe ind. Bliver man som forælder bekendt med, at der forekommer mobning på skolen, er det vigtigt, at man tager kontakt til skolens lærere (evt. klasselæreren), så problemets omfang kan afdækkes.
Bliver man som elev på skolen udsat for mobning, eller bliver man bekendt med, at en anden elev mobbes, er det vigtigt, at man gør opmærksom på dette. Det kan man gøre enten ved at fortælle om problemet til forældrene derhjemme eller ved at henvende sig direkte til skolens lærere.
Hvis der forekommer mobning, iværksættes en relevant indsats. Indsatsen består som udgangspunkt i afvikling af personlige samtaler med den eller de involverede. Der tages kontakt til de involveredes forældre. Klasselærer laver i samarbejde med trivselsperson, afdelingsleder og relevante forældre en handleplan til bekæmpelse af mobning. Handleplanen kan oprettes af skolen. Handleplanen gemmes på skolen i de relevante elevers elektroniske elevmappe.

Hvis mobningen ikke ophører, iværksættes yderligere handlinger og konsekvenser. Dette kan for eksempel være observation eller følgeskab med en voksen i frikvartererne, gentagende elev- og forældresamtaler og i yderste konsekvens udelukkelse fra undervisningen i indtil en uge (se Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen).
Elever og forældre kan klage over skolens håndtering af mobningssager. Klager sendes først til skoleleder Henrik Steffensen.
Først når klagen er behandlet på skolen, kan der klages til den nationale klageinstans mod mobning. Se link her
Ledelsen januar 2025
Godkendt i MED-udvalget
Godkendt i bestyrelsen 19.5.2025