Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trivselsarbejde

Trivselspersoner på Tofthøjskolen    

Lærer Eva Lerfors-Sørensen og lærer Pernille Hedeman Andersen er trivselspersoner på Tofthøjskolen. Eva og Pernille fordeler opgaverne på følgende måde: Elever fra 0.-5. årgang har Eva. Elever fra 6.-9 årgang har Pernille. Trivselspersonerne kan findes og kontaktes via ForældreIntra eller ved at ringe til skolens kontor på tlf. 99315700 

Hvad er en trivselsperson? En trivselsperson bidrager til koordinering af den samlede trivselsindsats på skolen. Trivselspersonerne er med til at sikre, at skolen har blik for, at den enkelte elev trives og føler sig som en del af fællesskabet. En af deres opgaver er at være med til at sikre, at alle elever har det godt på skolen. Trivselspersonen kan hjælpe dig, hvis dit barn har problemer, som gør at han eller hun er ked af at gå i skole. Trivselspersonerne kan sætte tiltag i gang i samarbejder med PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning) og familie- og beskæftigelsesforvaltningens fagprofessionelle.

Hvad kan trivselspersonen bruges til? Tofthøjskolen har fokus på trivsel, og her er klasselæreren i samarbejde med teamet centralt. Trivselslæreren er en ekstra ressource som skolens personale, forældre og elever kan trække på i forhold til trivsel. De fleste børn oplever, at det er rart at have mulighed for at snakke med trivselspersonen, fordi han eller hun er en “neutral” og en “ikke impliceret part”.

Store problemer har ofte været små engang. Derfor bør du altid reagere frem for at slå tingene hen, når du oplever, at dit barn er trist eller har problemer.  Du har mulighed for at mødes med trivselspersonen, og han eller hun kan hjælpe i mange forskellige situationer. Hjælpen kan for eksempel ske i form af individuelle samtaler, samtaler med grupper af børn eller klassemøder, hvor hele klassen deltager. Trivselspersonen kan desuden være med til at finde løsninger, der måske inddrager andre mennesker, som kan hjælpe i en given situation.  

Antimobbestrategi

Tofthøjskolens antimobbestrategi er formuleret i vores retningslinje for trivselsarbejde. Vision for arbejde er at blive og forblive en skole fri for mobning. Skolen tolererer ikke mobning. At undgå mobning kræver en fælles indsats. Derfor prioriteres det højt på skolen, at elever, forældre og ansatte løbende er fælles om arbejdet med at forebygge og bekæmpe mobning. Skolens arbejde med at nedbringe mobning tager udgangspunkt i skolens værdigrundlag, hvor tryghed, respekt, samarbejde og forskellighed er de bærende værdier. På dette link kan du læse hele retningslinjen.

Pr. 1.8.2017 er der kommet nye regler for skolers og uddannelsessteders forebyggelse og håndtering af mobning. Formålet med loven er, at skoler/uddannelsessteder målrettet tager hånd om problemer med mobning, både ved at have en forebyggende indsats, samt ved at håndtere situationer, når der konstateres problemer med mobning. Ifølge Undervisningsmiljøloven kan en elev eller hans/hendes forældre klage hvis skolen eller uddannelsesstedet ikke gør tilstrækkeligt for at forhindre mobning generelt, eller for at standse konkrete mobbesituationer på skolen. Læs mere om muligheden på dette link til DCUM's hjemmeside

Trivselsforum

Trivselsforumer et fast mødeforum, hvor trivselsproblematikker omkring en enkelt elev kan tages op. Der er planlagt ca et trivselsforummøde om måneden. Følgende personer deltager altid på Trivselsforum: Elevens forældre, skolens psykolog (eller en anden PPR-medarbejder), skolens sundhedplejerske, en sagsbehandler fra Familieafdelingen, en af skolens trivselspersoner og en ledelsesrepræsentant fra skolen. Herudover kan andre vigtige personer deltage: klasselæreren, skolens inklusionsvejleder, klassepædagogen eller andre 

På trivselsforum kan alle trivselsudfordringer drøftes. Der er som oftest tale om udfordringer som har tværfaglig/ tværsektoriel karakter og som dermed ikke alene vedrører elevens faglige vanskeligheder. Typiske emner er: elever med stort fravær, mobning, social inklusion, elever med udfordringer i hjemmet, elever med psykiske problemer, elever med sundhedsudfordringer os. Alle børn der er truet på deres trivsel kan drøftes på trivselsforummøde. Drøftelsen kan omhandle 'bekymringssager'. Det vil sige sager, hvor parterne er bekymrede, uden at der nødvendigvis er grundlag for at inddrage PPR eller Familieafdelingen. 

På dette link kan du læse en forældrefolder om trivselsforum på Tofthøjskolen. Kontakt skolens ledelse eller skolens trivselspersoner ved eventuelt behov for drøftelse af bekymring på trivselsforum.

Angst

Oplever dit barn angstsymptomer, er første skridt i forhold til skolen at tale med klasselæreren eller en anden kendt person på skolen om det. Hvis I skønner, at samtaler med skolens trivselsperson kunne være godt, er dette også en mulighed.

PPR tilbyder forløbet Cool kids for børn og unge med angst. Læs mere om Cool kids her.

 

Info om skilsmissegruppe

På Tofthøjskolen tilbyder vi skilsmissegrupper, for børn i 2. klasse og opefter, hvis forældre er skilt, og som har brug for at dele tanker med andre, som er i samme situation. 

Uanset om I forældre står midt i en skilsmisse, eller det er flere år siden, I er gået fra hinanden, så har jeres barn/børn mulighed for at benytte sig af tilbuddet. 

Det kan være svært at udtrykke sig overfor sine forældre, fordi børnene kan komme i klemme eller frygte, at de kan komme til at gøre én af jer eller jer begge kede af det. 

Forældre bliver derfor ikke efterfølgende orienteret om forløbet, medmindre det findes nødvendigt. Gruppens børn og voksne har tavshedspligt, så der er plads til at udtrykke sig frit. Formålet med gruppen er ikke et terapiforløb, men at få mulighed for et fortroligt rum, hvor der lyttes til hinanden.

 

Rammerne for skilsmissegruppen:

Der er plads til 6-8 børn gruppen, og forløbet strækker sig over i alt 6 gange. 

Vi arbejder med forskellige opgaver, hvor vi tager udgangspunkt i, hvad der rører sig i børnegruppen. Fx. savn, højtider, deleordning og alle de følelser der følger med et deleliv. 

Gruppen vil give mulighed for:

- at mødes i et fællesskab med andre børn i samme situation. 

- at søge råd og støtte hos ligestillede. 

- at blive lyttet til. 

- at sætte ord på de følelser, der er svære at tale om. 

- at tale med andre voksne end far og mor. 

- at hygge sig og danne nye relationer. 

For at kunne deltage i forløbet skal begge forældre være indforstået med tilmeldingen.

Det forventes, at I bakker jeres barn op i forhold til at deltage i gruppen og i at udvise respekt for de andre i gruppen. Har I spørgsmål til forløbet, så tøv ikke med at tage kontakt til mig på Aula.

Såfremt der er mere end 8 tilmeldte børn, er det forbeholdt dem, som ikke har været med før. I tilfælde af at der kun er 4 eller færre tilmeldt, afholdes det ikke. 

Eva Lerfors

Trivselsperson